Lesní školky: malé shrnutí velké myšlenky
O lesních školkách toho bylo napsáno již hodně a základní povědomí o nich má dnes skoro každý. Jak ale tato myšlenka vlastně vznikla a jakou má historii?
Koncept lesních školek je dnes již všeobecně známý a ví se také, že v praxi existuje mnoho jejich podob. Jediným spojovacím prvkem mezi nimi je, že kladou důraz na celodenní pobyt dětí ve volném venkovním prostředí a k rozvoji psychosociálních vlastností dítěte využívají práci s přírodním materiálem. Díky pohybu v přírodě a spojení s denními rituály i sezonními událostmi se u dětí rozvíjí kvalitní sociální vztahy a potřebná environmentální senzitivita.
V čem se liší lesní školky od klasických mateřských školek:
- V lesních školkách je menší počet dětí ve třídě (11 vs. 22) i celkově zapsaných (28 vs. 50).
- V lesních školkách mají děti častěji kratší docházku než celotýdenní.
- Interiér klasické mateřské školy je 3x rozlehlejší než lesní, u exteriéru to platí přesně opačně – lesní školka disponuje 3x větším vlastním venkovním prostorem.
- V lesních MŠ připadá na jednu učitelku v průměru 4x méně dětí než v klasické (6 vs. 22).
- Důležitou schopností pedagoga v lesních mateřských škol je umět improvizovat, v klasických školkách je to umět děti nadchnout a trpělivě jim naslouchat.
- Učitelky a učitelé klasických školek jsou vzděláni převážně v pedagogických oborech (81 %), v lesních školkách je spektrum vzdělání pestřejší: pedagogické zaměření má 60 %, početně zastoupené jsou také umělecké obory (18 %), zdravotnické (6 %) a technické (6 %). V pedagogických týmech lesních školek jsou častěji zastoupeny vysokoškolačky a vysokoškoláci (30 % lesní, 15 % klasické).
- Průměrný roční rozpočet lesní školky je 6x nižší než klasické.
- Rodiče platí školkovné v lesních mateřských školách 10x vyšší než v klasických obecních školkách.
Kde a jak to začalo?
První lesní mateřská škola byla založena v Dánsku. Za zakladatelku je považována Ella Flatau, která často se svými čtyřmi dětmi trávila čas výlety do lesa. K nim se brzy přidaly také děti ze sousedství, což posléze vedlo k pravidelné odpolední péči o děti – zapříčiněné mimo jiné také nedostatkem místa v klasických mateřských školách. V roce 1954 vznikla na základě této zkušenosti občanská iniciativa sdružující příznivce myšlenky a byla založena historicky první lesní mateřská škola.
V dnešní době je již tento způsob předškolní výchovy v Dánsku velmi rozšířený a svoje příznivce má i v dalších státech, především v Eropě. Úspěšně funguje ve Švédsku, v Německu (zde také institucionalizovaně za podpory státu od roku 1993), ve Švýcarsku, dále ale také v Kanadě a pomalu přichází tento trend i do Japonska.
Zatímco v zahraničí jsou lesní školky ze strany státu vítanou alternativou klasického předškolního vzdělávání, v České republice se úřady s tímto pojmem stále spíše “seznamují”.
zdroj: www.lesnims.cz